L

Kostreform
Postboks 420, 2051 Jessheim

Epost:
post@kostreform.no 

Hjemmeside:
Kostreform.no

w

Hva er lavkarbo?

Lavkarbo er:
Lavkarbo kosthold betyr å redusere den daglige andelen av karbyhydrater i maten fra 300 gram (vanlig i Norge) til 20 – 100 gram, med grønnsaker, bær, frukt og nøtter som viktigste innslag. De karbohydratene som tas bort erstattes hovedsakelig med naturlig fett fra fisk, fugl, dyr, avokado, nøtter, frø, kaldpresset olivenolje og kokosolje og eventuelt fete meieriprodukter, for de som tåler det. For at lavkarbo skal fungere optimalt kreves en individuell tilpassing basert på aktuelle sykdommer, vekt, aktivitetsnivå og matintoleranser eller allergier. LCHF, steinalderkosthold, paleo og ketogent kosthold regnes her under begrepet lavkarbo. 

Karbohydrater er sukker og stivelse 
Sukker finnes i drikker og matvarer som er tilsatt sukker, samt i frukt og bær. Stivelse finnes bl.a. i kornblandinger, brød, knekkebrød, boller, kaker, kjeks, pasta, poteter, ris og rotgrønnsaker. Stivelse består av sukker og kommer til blodet vårt i form av sukker. Det finns ingen fasit på hvor mye karbohydrater man bør spise. Noen mennesker tåler mer karbohydrater enn andre og fysisk aktive tåler mer enn stillesittende personer.

Skadelig med for mye insulin
Helsegevinsten ved å redusere inntaket av karbohydrater er at man får et stabilt blodsukker og dermed redusert utskillelse av hormonet insulin. For mye karbohydrater over tid kan føre til høyt blodsukker og for mye insulin i kroppen. Da risikerer man å bli insulinresistent, noe som ofte fører til overvekt, pre-diabetes eller type 2 diabetes. I tillegg bidrar for mye sukker og insulin til betennelsestilstander i kroppen.

SKRIV UNDER OPPROPET!

TILBAKE TIL FORSIDEN